Snakken om ordblindhed
Det med at tag snakken om ordblindhed i dag kan ofte for nogen være svær at tag, men som ordblind så kan jeg fortælle dig at der står utrolig mange frivillig hænder klar til at hjælpe dig hvis du snakker om ordblindhed åben og lige ud af posen!

Tag snakken om dit ordblindhed!

Tag snakken om dit ordblindhed er super vigtigt for dig som ordblind pga, at det kan være med til at din familie eller forældre viser en frem for støtte når du går igennem uddannelse som ordblind.

Ved at du er ærlig omkring dit ordblindhed både overfor venner, familie og dem i klasse give det dig en langt større respekt som ordblind ved at gøre det.

Dermed hvis du på ingen måde tale om dit ordblindhed på uddannelsen så kan det være med til at påvirke dit studieforløb som ordblind i dag.

Prøv at tænke hvis du ikke fortæller om dit ordblindhed eller tag snakken om dit ordblindhed på uddannelsen, hvad kommer det så til at give dig af problemer med uddannelsen?

Ved at du fortæller at du er ordblind så giver det også dig langt større mulighed i forhold til at gennemføre uddannelsen som ordblind i dag.

Gennemføre uddannelsen efter snakken om ordblindhed

Hvis du ikke kommer til at tag snakke omkring dit ordblindhed. Så er jeg næsten 95% sikker på, at det vil komme til at påvirke din uddannelse / studie når du skal i gang med det eller overvej at tag en uddannelsen.

Jeg kan selv huske i startede der troede jeg bare at jeg ikke vil få noget godt ud af det men efter flere overvejelser omkring det fik jeg langt større respekt omkring mit ordblindhed. Jeg fik huske at jeg sent som efter en undervisning time fik en besked fra en af de andre elever.

Hey Jesper. Vil du være med i vores gruppe, Vi skal nok hjælpe dig med at skrive og læse hvis der skulle komme problemer. Hilsen Kasper

Jeg kan virkelig huske, at jeg blev slot og glad over, at jeg havde fået sådan en besked af en fra klassen.

Snakken om ordblindhed

Den første kommentar jeg fik efter at jeg valgt at være en del af gruppen det var. “Hold kæft du er sej Jesper, at du tøre at være åben omkring at du er ordblind men det er nu ikke det vi ser et problem i men der imod så kan vi virkelig godt li din personlighed.

Så som ordblind være ærlig og snakke om ordblind evt fortælle det i en time eller noget andet hvor du mener at der er stemning for at du netop kan fortælle det til de andre omkring dit ordblindhed.

Jeg er dog ret sikker på, at hvis du ikke få gjort noget ved det nu og her som ordblind, så er jeg sikker på, at det kommer til at påvirke dig som ordblind.

4 Tips til evt fortælle at du er ordblind!

  • Evt lave et lille powerpoint til at fortælle, at du er ordblind
  • Spørger din lærer om du må holde et oplæg på 5 min hvor du fortæller at du er ordblind
  • Fortælle så meget du ved om dit ordblindhed og hvordan du har det med det og fortælle også de gode ting omkring ordblindhed for dig som person.
  • Tag fat i ham/hende som du stoler mest på uddannelsen og fortælle hende/ham omkring det og hvad hun synes du skal gøre det. Måske kommer hun/han med et mega god tip til hvordan du kunne gøre det.
4 Tips til evt fortælle at du er ordblind!​
Snakken om ordblindhed - Jesper Petersen

Del alt din viden om dit ordblindhed!

Den erfaring jeg har med at del omkring, at jeg er ordblind og fortælle lidt omkring hvad er fx ordblindhed og hvad problemerne er? og samtidig så er det også super vigtigt, at du fortæller nogen ting du er god til. Det kan være du er MEGA god til OneNote Microsoft.
Måske skal du være den som laver et mini kursus i OneNote på din uddannelse eller i din klasse?

Det kan også være som sagt er du er mega god til matematik, hvilket jeg personligt er som ordblind. Matematik har virkelig været mit hjerte og jeg elsker at arbejde med matematik. Så der NOGET som du er god til og huske. Det er super vigtigt, at du fortæller at du er god til en eller to ting som ordblind.

Ekstra tid til eksamen ordblinde

Ordblindhed er en udfordring, der kan påvirke en persons evne til at læse, skrive og forstå skrevet sprog. Denne udfordring kan blive endnu mere udtalt under pres, såsom under en eksamen. For at sikre, at personer med ordblindhed får en retfærdig mulighed for at demonstrere deres viden og færdigheder, er der indført ordninger, der giver dem ekstra tid til eksamen.

Ekstra tid til eksamen for ordblinde er en form for tilpasning, der gives til studerende med dokumenterede ordblindhedsproblemer. Denne tilpasning giver dem ekstra tid ud over den normale eksamensvarighed for at kompensere for den tid, det kan tage dem at læse og forstå spørgsmål, formulere svar og muligvis dobbelttjekke deres arbejde for fejl. Formålet med at give ekstra tid er ikke at give disse studerende en uretfærdig fordel, men snarere at sikre, at de har den nødvendige tid til at demonstrere deres sande viden og forståelse af emnet uden unødig stress og pres.

Denne tilpasning er baseret på anerkendelsen af, at ordblindhed ikke kun er en vanskelighed med at genkende eller forstå ord, men også en udfordring med at bearbejde informationen og udtrykke tanker skriftligt inden for en begrænset tidsramme. Ekstra tid giver ordblinde studerende mulighed for at arbejde i et tempo, der passer til deres individuelle behov, og kan bidrage til at reducere angst og frustration i eksamenssituationen.

Det er vigtigt at forstå, at tildelingen af ekstra tid til eksamen for ordblinde studerende ikke betyder, at disse studerende automatisk vil opnå højere karakterer eller at de har en uretfærdig fordel i forhold til andre. Det handler om at give dem en lige mulighed for at demonstrere deres viden og færdigheder på lige fod med deres jævnaldrende. Eksamensindholdet og bedømmelsesstandarderne forbliver uændrede, og ordblinde studerende skal stadig opfylde de samme krav som andre studerende for at opnå en bestået karakter.

Processen med at få ekstra tid til eksamen for ordblinde kan variere afhængigt af det uddannelsessystem, den pågældende institution og de specifikke retningslinjer og krav. Normalt kræver det en formel evaluering af ordblindhed fra en kvalificeret professionel, såsom en specialundervisningslærer eller en psykolog. Denne evaluering vil identificere de specifikke behov og anbefale passende tilpasninger, herunder ekstra tid til eksamen.

Det er også vigtigt at anerkende, at ordblindhed er en individuel udfordring, og behovene hos ordblinde studerende kan variere betydeligt. Nogle studerende har måske kun brug for en lille mængde ekstra tid, mens andre har behov for en mere betydelig forlængelse. Det er derfor vigtigt, at tilpasningerne er fleksible og tilpasses den enkelte studerendes behov.

Samlet set er tildelingen af ekstra tid til eksamen for ordblinde studerende en vigtig tilpasning, der bidrager til at sikre lige adgang til uddannelse og evaluering for alle studerende, uanset eventuelle lærevanskeligheder. Ved at tilbyde denne form for støtte kan uddannelsesinstitutioner hjælpe ordblinde studerende med at realisere deres fulde potentiale og opnå succes i deres akademiske rejse.

Scroll to Top