Information om: Ordblindeundervisning – Hvad er det?
Information om: Ordblindeundervisning – Hvad er det Ordblindeundervisning i dag? og hvad kan det giv dig som ordblind ved at tag det?
Mange mennesker lider af ordblindhed, og det kan være svært at kommunikere med dem. Ordblindhed er en lidelse, der gør det svært for en person at se, læse og stave ord. Ordblindhed kan være svært at behandle, men der er mange ressourcer, der kan hjælpe til ordblindhed.
Hvem kan få ordblindeundervisning?
VUC og AOF tilbyder begge ordblindeundervisning. For at find ud af hvad der bedste kan betale sig for dig, at tag i forhold til ordblindeundervisning. Så vil jeg klart anbefale dig at kontakt et af disse to steder for at høre dine muligheder.
Disse steder er hvad jeg er bekendt med. Dog tilbyder private virksomheder også ordblindeundervisning men det har jeg intet kendskab til overhovedet.
Dog vil det så komme til at koste en del mens på VUC og AOF kommer du til at modtage undervisning gratis.
Hvordan var min ordblindeundervisning?
Personligt kan jeg huske, at vi lærte lidt om tegnsætning, som hvornår man skal sætte komma og punktum, men ærligt talt har jeg glemt det meste af det i dag.
Det var en del af den ordblindeundervisning, jeg fik, hvor vi også arbejdede med andre ting som regneregler i matematik, grundlæggende engelsk og ikke mindst brugen af hjælpemidler.
Hjælpemidlerne var en stor del af undervisningen, og vi fik virkelig lært, hvordan man kan bruge dem til at klare sig igennem uddannelse, selv hvis man er ordblind. Det kunne for eksempel være programmer som tekst-til-tale, stavekontrol eller særlige apps, der gør det nemmere at læse og skrive.
Da jeg gik på Hillerød VUC, var vi kun en lille gruppe på 4-6 elever i ordblindeundervisningen, hvilket gjorde det hele meget overskueligt og trygt. Det var rart, at vi alle var i samme båd – alle i klassen var ordblinde, så der var ingen, der følte sig anderledes eller udenfor.
Vores lærere var specialiserede i ordblindhed og virkelig dygtige til at tilpasse undervisningen til vores behov. De var tålmodige og hjalp os med at forstå tingene i vores eget tempo, hvilket gjorde en kæmpe forskel.
Det var nemt, ligetil og ikke mindst motiverende, fordi vi kunne mærke, at der var fokus på at hjælpe os med at få succes, uanset vores udfordringer.
Udover de praktiske færdigheder som tegnsætning og hjælpemidler lærte vi også strategier til at organisere vores arbejde og håndtere de frustrationer, der nogle gange følger med ordblindhed.
For mig var det en øjenåbner at opdage, hvor meget de rette værktøjer og den rigtige støtte kunne gøre. Jeg tror, at den lille klasse og de dedikerede lærere var med til at give mig selvtillid til at fortsætte min uddannelse.
Hvis du overvejer ordblindeundervisning, kan jeg klart anbefale at tjekke mulighederne på et sted som VUC – det er en fantastisk måde at få skræddersyet hjælp på, der tager højde for præcis de udfordringer, du står overfor som ordblind.
Hvad synes jeg om Ordblindeundervisning?
Personligt synes jeg virkelig, at ordblindeundervisningen har givet mig en enorm værdi.
Det var en gamechanger for mig, fordi det gav mig mulighed for at blive meget bedre til at bruge hjælpemidler som CD-Ord, som gjorde det nemmere at læse og skrive. Samtidig fik jeg styrket mine færdigheder i dansk, matematik og engelsk, hvilket gav mig mere selvtillid i skolen.
Ordblindeundervisningen var ikke bare en støtte til at håndtere min ordblindhed – den hjalp mig også med at udvikle mig fagligt og tro på, at jeg kunne klare mig godt, selv med de udfordringer, ordblindhed kan give.
Jeg har gået på både Lyngby VUC og Hillerød VUC, og begge steder har haft stor betydning for min uddannelsesrejse.
På Hillerød VUC fik jeg ordblindeundervisning, som var skræddersyet til mine behov. Her lærte jeg ikke kun at bruge hjælpemidler, men også strategier til at organisere mit arbejde og tackle opgaver, der ellers kunne føles overvældende.
Udover ordblindeundervisningen tog jeg også 9. og 10. klasse der, og jeg fik gennemført matematik C. Den lille klasse og de dedikerede lærere gjorde det hele meget overskueligt og motiverende, fordi de virkelig forstod, hvad det vil sige at være ordblind.
På Lyngby VUC var jeg i omkring et halvt år, inden jeg startede på datamatikeruddannelsen. Her fokuserede jeg primært på matematik B og nogle andre fag, der var relevante for at forberede mig til videre uddannelse.
Selvom jeg ikke fik ordblindeundervisning på Lyngby VUC, var det stadig en vigtig del af min rejse, fordi det gav mig de sidste brikker, jeg havde brug for, inden jeg sprang ud i en videregående uddannelse.
Overgangen fra VUC til datamatikeruddannelsen føltes meget mere håndterbar, fordi jeg havde fået både faglige færdigheder og værktøjer til at håndtere min ordblindhed.
For mig har ordblindeundervisningen og støtten på VUC været afgørende for at komme derhen, hvor jeg er i dag. Det har vist mig, at ordblindhed ikke behøver at stå i vejen for at nå sine mål – med de rigtige redskaber og den rette hjælp kan man komme rigtig langt.
Hvis du er ordblind og overvejer at tage en uddannelse, kan jeg varmt anbefale at kigge på mulighederne for ordblindeundervisning på et VUC. Det er en fantastisk måde at få både faglig og personlig støtte, der gør hele forskellen.
“Vil virkelig anbefale dig at tag ordblindeundervisning. Personligt har det giv mig en langt bedre række sæk end jeg virkelig troede at jeg havde fået igennem Ordblindeundervisning. Hvis jeg ikke havde modtaget den undervisning. Så er jeg sikker på at jeg havde klart mig dårligere.”
Ordblindetesten – Vejen for at få hjælp som ordblind i dag!
En ordblindhedstest er en test, der bruges til at afgøre, om en person lider af ordblindhed, også kendt som dysleksi.
Ordblindhed er en neurologisk baseret lidelse, der påvirker en persons evne til at læse, stave og i nogle tilfælde forstå skrevet tekst, selvom personen har normal intelligens og tilstrækkelig undervisning.
Symptomer kan variere fra person til person, men omfatter ofte problemer med at afkode ord, langsom læsning, stavefejl og udfordringer med at huske bogstavkombinationer.
En ordblindhedstest er designet til at identificere disse udfordringer og vurdere, hvordan de påvirker personens læse- og skrivefærdigheder.
En typisk ordblindhedstest udføres af en specialiseret fagperson, såsom en psykolog, logopæd eller en speciallærer med ekspertise i dysleksi.
Testen kan omfatte flere elementer, såsom læsning af ord og sætninger, staveøvelser, vurdering af læsehastighed og forståelse samt opgaver, der tester fonologisk bevidsthed, hvilket er evnen til at genkende og manipulere lyde i sprog.
Resultaterne af testen bruges til at udarbejde en individuel plan for støtte og undervisning, der kan hjælpe personen med at håndtere deres udfordringer.
Du kan læse meget mere på ordblindetest – Hvor jeg deler en masse information omkring lige netop ordblindetest. Der skriver jeg også en masse omkring, hvordan en ordblindhedstest foregår, hvilke typer tests der findes, og hvad de hver især fokuserer på.
Jeg går i dybden med fakta om ordblindhed, herunder årsager, udbredelse og myter, der ofte omgiver lidelsen. Derudover kan du finde information om formålet med testen, hvad du kan forvente under og efter en test, hvilke redskaber og strategier der kan hjælpe, og hvordan man kan få adgang til støtte i skolen eller på arbejdspladsen.
Jeg deler også tips til forældre og lærere, der ønsker at støtte personer med ordblindhed, samt ressourcer til yderligere læsning og hjælp.
Erfaring med Ordblindeundervisning som ordblind
For nogle år siden var det en udfordring for mig at navigere i dansk og matematik på grund af min ordblindhed, men det at modtage målrettet ordblindeundervisning på VUC Hillerød blev et vendepunkt. Denne undervisning gav mig ikke kun praktiske værktøjer, men også en dybere forståelse af både dansk og matematik, som lagde et solidt fundament for min videre læring.
Ordblindeundervisningen var en proces, der ikke kun handlede om at lære teknikker til at håndtere mine udfordringer, men også om at opbygge selvtillid og tro på mine egne evner. Gennem tålmodig vejledning og tilpassede læringsmetoder fik jeg mulighed for at udvikle mig fagligt på en måde, jeg ikke troede var mulig. Denne støtte var afgørende for, at jeg for et par år siden kunne tage springet og gennemføre matematik på B-niveau som enkeltfag på HF. At opnå dette som ordblind fylder mig med stor glæde og stolthed, da det viser, at de barrierer, jeg engang stod overfor, kunne overvindes med den rette hjælp og indsats.