Hjælpemidler I Gymnasiet: Fra Udfordring Til Succes.
Denne tekst er en vejledning, der præsenterer hjælpemidler til gymnasieelever med særlige behov. Afsenderen ønsker at informere og støtte elever, der oplever udfordringer i deres uddannelse, og dokumentet henvender sig til både elever og deres forældre. Det er skrevet i 2024 og fokuserer på at give et klart overblik over tilgængelige ressourcer og hvordan man får adgang til dem.
Hjælpemidler i gymnasiet kan være afgørende for din akademiske succes, hvis du oplever udfordringer i din uddannelse. Jeg har set, hvordan de rette værktøjer kan gøre en markant forskel for studerende, der kæmper med alt fra læsevanskeligheder til koncentrationsproblemer.
Faktisk er mange elever ikke klar over, hvilken hjælp der er tilgængelig, eller hvad de skal gøre, når de møder forhindringer. Derfor har jeg samlet denne guide, der giver dig et klart overblik over de forskellige hjælpemidler, du kan benytte.
Desuden vil jeg forklare, hvordan du får adgang til disse ressourcer, så du kan fokusere på at lære og trives i gymnasiet.
Resumé: Denne vejledning informerer gymnasieelever med særlige behov om, hvordan de kan få adgang til hjælpemidler og støtte fra SPS-vejlederen for at forbedre deres læring og trivsel, og det anbefales at kontakte vejlederen hurtigst muligt med relevant dokumentation.

Siden indholder:
Teksten er en vejledning om hjælpemidler i gymnasiet for elever med særlige behov.
Hjælpemidler kan forbedre akademisk succes for elever med læsevanskeligheder og koncentrationsproblemer.
Antallet af elever med specialpædagogisk støtte er steget fra 6.600 til 16.160 fra 2019 til 2024.
Gymnasier skal tilbyde særlige prøvevilkår til elever med funktionsnedsættelser ifølge lovgivningen.
Elever skal kontakte SPS-vejlederen senest 14 dage efter identificering af behov for hjælpemidler.
Ansøgning om støtte kræver dokumentation for funktionsnedsættelse, som lægeerklæring.
Gymnasiet bestemmer, hvilke hjælpemidler der tilbydes, men kan ikke afvise ansøgninger pga. ressourcer.
Tidlig kontakt til SPS-vejlederen og træning i hjælpemidler er vigtig for at opnå succes.
Behovet for hjælpemidler i gymnasiet
Det voksende antal elever med særlige behov i gymnasiet er blevet bemærkelsesværdigt tydeligt i de seneste år. Tallene taler deres tydelige sprog – fra 2019 til 2024 er antallet af elever, der har fået tildelt specialpædagogisk støtte (SPS) på grund af psykisk funktionsnedsættelse eller udviklingsforstyrrelse, steget fra 6.600 til 16.160, hvilket svarer til en stigning på hele 145 procent.
Denne markante udvikling afspejler sig også lokalt. På Silkeborg Gymnasium, et af landets største, har 80 ud af 540 kommende 1.g-elever ansøgt om specialpædagogisk støtte. Samtidig oplever Espergærde Gymnasium, at op mod 10 procent af årets eksaminander søger særlige prøvevilkår til de skriftlige eksamener.
Faktisk viser nyere tal, at knap 46.000 elever på landets erhvervsuddannelser og gymnasier modtog SPS af forskellige grunde i 2024, og at ordningen i perioden 2019-2024 har kostet statskassen 1,3 milliarder kroner.
Behovet for hjælpemidler udspringer af lovgivningen, der fastslår, at uddannelsesinstitutioner skal tilgodese alle elevers læring og trivsel. Som det fremgår af Folkeskoleloven § 3a og 5, skal børn og unge med særlige behov så vidt muligt ikke udskilles til særlige undervisningstilbud, men undervises sammen med deres kammerater med den nødvendige støtte og hjælpemidler.
Desuden har gymnasier ifølge eksamensbekendtgørelsen § 19 pligt til at træffe afgørelse om tilbud af særlige prøvevilkår til elever med psykisk eller fysisk funktionsnedsættelse, når dette er nødvendigt for at ligestille disse eksaminander med andre i prøvesituationen.
Årsagerne til det stigende behov er mangfoldige. Uddannelsessystemet stiller i dag højere krav til den enkelte elev end tidligere. Nutidens undervisning omfatter ofte projekter mellem skiftende studiegrupper og på tværs af fag, hvilket kan være udfordrende for elever med vanskeligheder ved at strukturere deres hverdag eller indgå i sociale sammenhænge.
Endvidere er der en voksende bevidsthed om diagnoser og de muligheder for støtte, som følger med. Dette har medført, at flere forældre og elever søger den hjælp, de har ret til.
Typer af hjælpemidler og deres funktion
I gymnasiet findes der en række forskellige hjælpemidler, der kan kompensere for forskellige funktionsnedsættelser og gøre det muligt for alle elever at deltage på lige fod.
For ordblinde elever er de digitale læse-skriveteknologier særligt vigtige. Her kan man få adgang til programmer med ordforslagsfunktion fx AppWriter eller IntoWords og talesyntese, som gør det lettere at læse og skrive. Desuden kan man benytte talegenkendelsesprogrammet Dictus, hvor man kan diktere tekster direkte til computeren. Dette er en stor hjælp ved udarbejdelsen af skriftlige opgaver.
Elever med synshandicap kan få støtte i form af it-hjælpemidler, studiematerialer på særlige medier fra Nota og sekretærhjælp. For hørehæmmede findes der høretekniske hjælpemidler og mulighed for tegnsprogstolkning.
Har du et bevægelseshandicap, findes der ergonomiske møbler som specielle kontorstole og hæve-sænkeborde. Hertil kommer ergonomiske hjælpemidler som specialdesignet mus og tastatur, diktafon samt praktisk hjælp til dagligdagen.
For elever med psykiske funktionsnedsættelser eller neuropsykiatriske diagnoser som ADHD eller autisme kan en mentorordning være afgørende. Mentoren hjælper med at skabe overblik over uddannelsen, strukturere læsning og opgaver samt prioritere arbejdet.
Det er vigtigt at bemærke, at ved de skriftlige prøver gælder særlige regler for brug af hjælpemidler. Generelt er digitale og ikke-digitale hjælpemidler tilladte, medmindre der er begrænsninger i det enkelte fag. Dog er det ikke tilladt at benytte kunstig intelligens, der genererer original tekst, foretage søgninger på nettet eller kommunikere med omverdenen under prøven.
Visuelle støttesystemer som piktogrammer kan være gavnlige for alle elever, da de skaber struktur og forudsigelighed. De kan nedbryde komplekse opgaver til mindre, overskuelige dele og dermed fremme selvstændighed og deltagelse.
Endelig er det vigtigt at vide, at uddannelsesinstitutionen ikke kan afvise at imødekomme en ansøgning om særlige prøvevilkår med henvisning til ressourcemæssige hensyn, når der foreligger en dokumenteret funktionsnedsættelse, der kan kompenseres uden at ændre prøvens niveau.
Hvordan du får adgang til hjælpemidler
Processen med at få adgang til hjælpemidler starter med, at du selv tager initiativ. Først og fremmest skal du kontakte SPS-vejlederen på dit gymnasium – helst inden skolestart, hvis du allerede kender dit behov, eller senest 14 dage efter, at behovet er blevet identificeret.
SPS-vejlederen vil gennem samtaler hjælpe dig med at kortlægge, hvilke udfordringer du oplever som følge af din funktionsnedsættelse, og hvilken form for støtte der kan afhjælpe disse. Det er vigtigt, at du medbringer dokumentation for din funktionsnedsættelse til samtalen, fx en lægeerklæring eller anden faglig dokumentation.
Sammen med SPS-vejlederen udfylder du et ansøgningsskema og en samtykkeerklæring, så gymnasiet kan søge om specialpædagogisk støtte på dine vegne. Derefter sender uddannelsesstedet ansøgningen til Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, som behandler den og træffer afgørelse.
Når støtten er bevilget, vil du modtage besked via Digital Post. Du skal efterfølgende henvende dig til SPS-vejlederen, som bestiller de nødvendige hjælpemidler og sætter støtten i gang. Her er de typiske trin i processen:
- Gymnasiet identificerer dit støttebehov gennem samtale
- Du og SPS-vejlederen udarbejder en ansøgning
- Styrelsen behandler ansøgningen
- Gymnasiet bestiller de godkendte hjælpemidler
- Du modtager hjælpemidlerne og får instruktion i brugen
Det er værd at bemærke, at gymnasiet ifølge lovgivningen ikke kan afvise din ansøgning om særlige prøvevilkår med henvisning til manglende ressourcer, lokaler eller økonomi, når der foreligger dokumentation for din funktionsnedsættelse. Dog er det gymnasiet – ikke dig – der bestemmer, hvilken kompensationsløsning der tilbydes, så længe den effektivt afhjælper dine udfordringer.
Desuden har du ret til at træne i brugen af dine hjælpemidler i god tid inden prøver og eksamener. Dette er særligt vigtigt ved programmer som tale-til-tekst, hvor du skal vænne dig til teknologien for at få det optimale udbytte.
Husk, at du også kan få særlig støtte i forbindelse med studieture, praktik og ved adgangskurser til videregående uddannelser, hvis behovet opstår.
Erfaring med hjælpemidler i gymnasiet
Personligt har jeg ingen erfaring med det her område, så jeg kan ikke fortælle dig, hvad du skal gøre som udgangspunkt, men jeg kan fortælle dig, at jeg synes, du skal søge hjælp hos evt. SPS-vejleder og spørge dem om dine muligheder eller behov i forhold til, hvordan du bestemt muligt vil kunne få hjælpemidler i gymnasiet som ordblind. Hjælpemidler i gymnasiet er på ingen måde noget dårligt for ordblinde overhovedet. Det kan være med til, at du klarer dig virkelig godt igennem uddannelsen som ordblind ved at få hjælpemidler i gymnasiet.
Konklusion
Gymnasietiden byder således på mange udfordringer for elever med særlige behov, men som vi har set, findes der heldigvis mange muligheder for hjælp. Stigningen på 145 procent i antallet af elever, der modtager specialpædagogisk støtte, viser tydeligt, at du langtfra er alene med dine udfordringer.
Uanset om du kæmper med ordblindhed, har en neuropsykiatrisk diagnose eller oplever andre funktionsnedsættelser, kan de rette hjælpemidler gøre en afgørende forskel for din uddannelse. Digitale læse-skriveteknologier, mentorordninger eller ergonomiske hjælpemidler fungerer som brobyggere mellem dine udfordringer og dit potentiale.
Tidlig handling giver dig de bedste forudsætninger for at lykkes. Derfor anbefaler jeg, at du tager kontakt til SPS-vejlederen på dit gymnasium, så snart du erkender behovet for støtte. Husk at medbringe relevant dokumentation, eftersom dette danner grundlag for din ansøgning.
Lovgivningen står på din side. Faktisk har gymnasiet pligt til at tilbyde dig de nødvendige hjælpemidler, når der foreligger dokumentation for din funktionsnedsættelse. Dette gælder både i den daglige undervisning og ved prøver og eksamener.
Afslutningsvis vil jeg understrege, at hjælpemidler ikke handler om at få særbehandling, men derimod om at skabe lige muligheder for alle. Mit håb er, at denne guide har givet dig overblik og mod til at søge den støtte, du har brug for. Gymnasieårene kan blive nogle af de mest lærerige og udviklende i dit liv – også selvom du møder udfordringer undervejs.