Bliver aldrig til noget som ordblind – Hvad gjord jeg?

Jesper, du bliver aldrig til noget!

Den sætning kan jeg virkelig huske, at jeg fik at vide mange gange igennem folkeskolen pga. min ordblindhed. “Du er ordblind“, “Du bliver aldrig til noget“, “Du får aldrig en uddannelse” og “Haha, du kan aldrig stave til det!“.

Det var meget af det, som jeg fik at vide igennem tiden som ordblind.

Jeg kan virkelig huske, at det virkelig sidder stadigvæk i mig den dag i dag pga. de dårlige oplevelser, hvor der også igennem flere år var dårligt selvværd pga. at man var ordblind, og det var heller ikke super fedt at være i folkeskole pga. at man blev drillet af de andre klasser.

Så kender jeg godt til, at du måske også kan sidde med samme følelse af “Jeg er virkelig bare dum som ordblind!

Jeg vil som udgangspunkt komme ind på, hvad jeg gjorde dengang, jeg gik i folkeskole, og hvordan jeg kunne lægge fokus på de fag, som tiltaler mig som ordblind. Og at selvværd i folkeskole var virkelig hårdt for mig som ordblind at kunne komme igennem det som ordblind. Dermed giver jeg også 3 ting, du fx kunne gøre som ordblind i dag eller til fremtiden.

Vil du gerne læse mere om hvad er ordblinde gode til?

Bliver aldrig til noget
Billedet er med til at vise, hvordan ordblinde kan have det, når man får at vide, at man aldrig bliver til noget som ordblind. Det er AI-lavet, og det skal være med til at skabe fokus hos ordblinde i hverdagen.

Mit liv som ordblind

Som udgangspunkt vil jeg kun fortælle om, hvad jeg har gjort som ordblind, og ikke hvad DU skal gøre som ordblind. De gøremål, som jeg har gjort igennem tiden som ordblind, har været med til at opbygge en form for tiltro til, at det nok skal gå som ordblind.

Folkeskole

Tiden igennem folkeskole var virkelig på ingen måde nogen dans på røde roser for mig som ordblind.

Mit liv som ordblind

Jeg kan huske, at mit yndlingsfag var matematik og engelsk, mens dansk var der, hvor jeg brugte mindst tid og lyst på som ordblind, eftersom det var svært for mig at kunne finde ud af, hvornår man skulle bruge “e” eller “er” i sætninger mv.

Og som du kan se på billedet, føler jeg mig virkelig alene igennem folkeskolen. Hvilket virkelig ikke var en super fed følelse i kroppen at have som ordblind.

Billedet viser ikke et af mig, men et AI-billede, som tager udgangspunkt i denne her artikel.

Matematik som ordblind

Matematik var virkelig et af de fag, hvor jeg brugte mest af min tid på igennem folkeskolen. Det var også klart der, hvor jeg kunne se mig selv udvikle mest ved at arbejde og lege med matematik, fordi jeg syntes, det var sjovt, og samtidig også at jeg kunne lære matematik på en sjov måde.

Dansk som ordblind.

Jeg kan godt huske, at jeg virkelig prøvede at følge med i undervisningen, men på ingen måde tiltalt mig overhovedet. Grunden til, at jeg ikke rigtig gjorde så meget dengang, var bestemt, fordi jeg synes, det danske sprog virkelig var svært for mig som ordblind, og det var svært at finde ud af, hvornår man skulle bruge “e”, “er” eller bare “ede” i forhold til endelsen af ordet.

Engelsk som ordblind

Det var også et af de fag, som jeg virkelig brugte meget tid på at lære, men af og til synes jeg, at det kunne være svært, fordi jeg havde svært ved at vide, hvornår man f.eks. skulle bruge “A” eller “An” foran et engelsk ord.

Det kunne ofte være svært for mig at finde ud af, hvornår jeg skulle gøre det, men det fik jeg lært en masse om senere på fx VUC. Men der, hvor jeg klart har lært en masse, det var helt sikkert, da jeg har været på ferie forskellige steder, hvor man næsten bliver tvunget til at snakke engelsk.

Hvad fik jeg så gjort som ordblind i folkeskolen?

Jo, det jeg fik gjort igennem min folkeskoletid, det var bestemt at have fokus på de emner/fag, hvor jeg bedst kunne lide at arbejde med dem hele tiden og at blive endnu mere dygtig til dem. Selvom dansk var svært, så prøvede jeg virkelig også at låne bøger fra Allerød Bibliotek.

Læg dit fokus på de fag, som tiltaler dig!

Bliver aldrig til noget som ordblind

Klart, det som jeg vil gøre den dag i dag, det er virkelig at få lagt alt mit fokus på de fag, som tiltaler mig mest, fx engelsk og matematik. Og så bare prøve at få det bedste ud af dansk, som overhovedet muligt. Selvom det måske godt kan være svært som ordblind.

Det med, at mit liv som ordblind kan til tider have været hårdt pga. at man virkelig ikke har kunnet stave til de forskellige ting. Det har ikke været sjovt, at man fx ikke på et tidspunkt kunne stave til nogle af de svære ord for mig som ordblind tilbage i folkeskolen.

 

 

 

 

Selvværd i folkeskole

Mit selvværd igennem folkeskolen var ikke altid så højt, pga. at det var svært at finde venner i folkeskolen, pga. at man havde svært ved at stave og læse, og man skulle ofte få sine venner til at fortælle, hvad der står, eller hvad der menes med det ord, man prøvede at læse.

Der var bestemt også en tid, hvor man blev drillet pga. ordblindhed, hvilket for mig godt kunne være svært dengang, men den dag i dag kigger jeg som sådan ikke rigtig på det og tager mig ikke af det som sådan.

Hvad kunne du gøre som ordblind? – Bliver aldrig til noget.

1: Lydbøger

Hvis jeg skulle gøre noget bedre i dag, så er det at tage en lydbog, fx Nota, og lytte til bøger igennem, og samtidig med at den læser højt for mig, så vil jeg også bruge tid på at sætte mig ned og læse med, sådan at jeg evt. kan lære nye ord med på vejen, så jeg kan blive dygtigere som ordblind.

2: Læse og forstå teksten

Brug tid på at lære at læse bedre samt at blive hurtigere til at læse og forstå teksten endnu bedre som ordblind.

3: Drømme om uddannelse

Tro på dine drømme som ordblind! Det har jeg hele tiden gjort, selvom jeg ofte fik at vide, at man ikke kan blive til noget som ordblind. Du skal nok komme på en uddannelse som ordblind.

 

God dialog med forældre er ofte en god løsning!

At være ordblind i folkeskolen kan være en udfordring, men med den rette støtte kan det gøre en kæmpe forskel. Hvis det var mig i dag, ville jeg tage en åben og ærlig dialog med mine forældre om, hvordan de kunne hjælpe mig med at navigere i skolen. Jeg ville starte med at fortælle dem, hvordan det føles at gå i skole, når læsning og skrivning er svært – for eksempel frustrationen over at bruge længere tid på opgaver eller følelsen af at halte bagefter klassekammeraterne.

Jeg ville også dele mine tanker om, hvad der kunne gøre tingene lettere. Måske kunne vi sammen finde strategier som at bruge lydbøger, få hjælp til at strukturere lektier eller øve mig i at bruge hjælpemidler som stavekontrol eller læseprogrammer. Det kunne også være en idé at tale om, hvordan de kan støtte mig i at holde motivationen oppe, for eksempel ved at rose mine fremskridt eller hjælpe mig med at sætte realistiske mål.

En dialog som denne handler ikke kun om at bede om hjælp, men også om at skabe forståelse. Jeg ville gerne forklare, at det ikke handler om at være “doven” eller “uintelligent”, men om at have brug for andre måder at lære på. På den måde kunne vi sammen finde løsninger, der gør skolen til en bedre oplevelse og hjælper mig med at nå mine mål.

Guiden til Ordblindetest: Rød/Gul Kategori i ordblindetest?

Hvad gjorde jeg?

At gennemføre folkeskolen som ordblind har lært mig, hvor vigtigt det er at holde fokus på sine mål, selv når det føles svært. Ordblindhed kan gøre skolen ekstra udfordrende, og det kan tære på selvværdet, men jeg lærte, at vedholdenhed er nøglen. Mit bedste råd er at sætte klare mål, dele dem med familie og venner og måske endda skrive dem ned. På den måde kan du hele tiden minde dig selv om, hvad du arbejder mod. Uanset hvor hårdt det er, kan du komme i mål – også som ordblind!

Jeg husker, hvordan jeg kæmpede med at læse højt i klassen, men min dansklærer gav mig ekstra tid og troede på mig. Det motiverede mig til at blive ved, og jeg skrev mine mål ned på en seddel, jeg kiggede på hver dag.

Samtidig så jeg igennem folkeskole tilbage fra ca. 2000 frem til 2009, der da jeg gik i folkeskole, havde jeg på ingen måde nogen hjælpemidler som ordblind. Det fik jeg først, da jeg gik i gang med uddannelse som ordblind. Det var fx på min vagtuddannelse, og så også min datamatikeruddannelse, hvor jeg fik hjælpemidler og ekstra tid til eksamen. Ellers har jeg også haft ekstra tid til eksamen igennem VUC.

hvad er ordblinde gode til

Ordblinde besidder ofte unikke styrker som kreativitet, problemløsningsevner, visuelle og rumlige færdigheder samt innovativ tænkning. Dette gør dem til værdifulde aktiver på mange områder, herunder design, kunst, teknologi og entreprenørskab. Deres holistiske tilgang til problemløsning og evne til at fortælle engagerende historier er yderligere fordele. Med den rette støtte kan de udnytte deres fulde potentiale. Et inspirerende foredrag om ordblindhed, AI og personlig erfaring kan bookes. Læs meget mere om Hvad er ordblinde gode til?