Hvorfor ikke blive bruger på Ordklar?

Ordklar tilbyder ordblinde undervisning og få muligheder for, at udvikle dig selv og se videoer i både dansk, matematik og engelsk.

Ordklar tilbyder dig:
  • E-bog til Intowords + CD-Ord 8/9 (e-bog)
  • Videoer i dvs fag.
  • Og meget mere.

Se mere her

Rigtig mange ordblinde vil gerne på videregående uddannelse. Hvilke forhold giver det mig, som ordblind, og hvilke problemer kan det give mig gennem uddannelsen.

På en videregående uddannelse kan det ofte være svært for ordblinde, at komme igennem fordi der tit er opgaver . Hvilket betyder, at mange ordblinde ofte dropper ud af uddannelsen eller får problemer igennem uddannelsen.

Artiklen omhandler personer der er i gang med en videregående uddannelse. De har været behjælpelige med at besvare nogle spørgsmål, som jeg har stillet til dem.

Hvem deltager i denne artikel

Karina Tågåard - Videregående uddannelse som ordblindKarina Tågård Høien Nielsen er i gang med administrationsbachelor hun startede i september 2014 år og er færdig i januar 2018 år tilbage af uddannelse, så er hun færdig med uddannelsen. Uddannelsen tager 3½ år.

Thor P. Kristensen - Videregående uddannelse som ordblind

Thor P. Kristensen er i gang med maskinmester i FMS Fredericia Maskinmesterskole og han startede i august 2014, på 1 semester januar 2016.

Videregående uddannelse

It rygsæk på videregående uddannelse

Karina: “Jeg er pt igang med mit 4 semester, og fik min It rygsæk i starten af mit 2. semester. Skal siges, at jeg først har fundet ud af, at jeg er ordblind, da jeg gik i gang med at læse igen, i en alder af dengang 32 år. Så jeg har været meget vant til at klare mig uden hjælpemidler. Det betyder for mig, at jeg ikke er ret god til at bruge mine hjælpemidler. Jeg bruger selvfølgelig min computer og alle office programmerne. De er en kæmpe hjælp. Og så bruger jeg vital til at få læst højt. Men alt andet programmer på min computer, diktafon, printer,scanner, scannerpen mm er meget i brug.
Til gengæld har jeg haft stor gavn og glæde af min læsevejleder på SDU. Både ift at skulle vænne sig til tanken om, at jeg rent faktisk er ordblind og ikke bare "dum". Og så hvordan man går til den store opgave, det er at studere.”

Thor P Kristensen: “Jeg har en IT rygsæk med både bærbare computer, printer/scanner, c pen og en diktafon. og har fået alle mine bøger på lydbog eller e-bog.”

En smart måde at klare sine lektier

Karina: “Jeg ville ønske, at jeg havde en smart måde at studere på, men det har jeg bare ikke. Jeg afprøver mange teknikker, som jeg har fået af min læsevejleder, men jeg har ikke fundet den gyldne vej endnu. En ting som jeg dog har opdaget hjælper mig, er at gennemlæse lidt inden, at jeg går i gang med min egentlige læsning. Hvis jeg har nogle kapitler for, undersøger jeg lidt omkring emnet, inden at jeg går i gang, så jeg har noget baggrundsviden. Det hjælper mig med at huske det, som jeg læser bedre.”

Thor P. Kristensen: “Jeg er med i en studiegruppe som jeg og 3 andre fra min klasse, hvor vi er gode til at blive efter skole og lave opgaver der, hvor vi har været vores stykker og hjælpe hinanden. Hvis jeg sidder i timen og skal have noget læst op er de andre glade for at kunne hjælpe.”

Hvilket problemer har niveau givet?

Karina: “Læsemængden er det som volder mig flest kvaler. Jeg ved på forhånd at jeg ikke når hele pensum på et modul, men det er jeg egentlig ret afklaret med. Der er flere af mine medstuderende, som har samme problem og de er ikke ordblinde. Min læsehastighed er en hæmsko.”

Thor P. Kristensen: “Jeg har en godt med tid i toget om morgen og på vej hjem, som jeg som regel bruger på at "læse" lektier. Jeg sammen med min IT rygsæk også selv købt en tablet, hvor jeg har mine læse programmer og e-bøger på. Men min tablet kan også bruges med dens kamera, tager et billede af en tekst og bruger mit læseprogram til at høre det.”

Spørg om hjælp - Evt få hjælp af dine klassekammerater

Karina: “Jeg spørger tit mine medstuderende om hjælp ift stavning, og de er søde til at hjælpe og læse korrektur. Jeg har også været meget åben omkring min ordblindhed og det gør, at jeg ikke behøver at være flov over min stavning mm. Selvom jeg stadig ikke bryder mig om at skrive i hånden, for der kan folk virkelig se, hvor ringe jeg staver. Min stavning er rimelig ok med stavekontrol.
Mine undervisere har desværre ikke timer/ressourcer til at give mig ekstra hjælp. Så det er mine medstuderende som jeg bruger. Plus at jeg har et par veninder, som er ret dygtige og veluddannet, som jeg også får hjælp fra til større skriftlige opgaver.”

Thor P. Kristensen: “Da jeg startet på 1. semester havde jeg prøvet at forberede mig så godt jeg kunne, taget de fag i gymnasiet som jeg mente bedst kunne hjælpe som: fysik A, matematik A og mekatronik A. men niveauet er stadigvæk højt og arbejder efter skole og derhjemme på at blive bedre, både der alene og sammen med mine klassekammerater”

Takker for et godt indlæg!

Jeg vil meget gerne, i dette indlæg, takke Karina og Thor for at deltage i indlægget. Men jeg har taget udgangspunkt i, at jeg vil vælge nogle stykker fra. Men det vil være sådan at det nok kommer på et andet tidspunkt, hvor dette emne kommer på igen.

Ja, det er mig på billedet her ved siden af. Jeg er selv ordblind og driver og står for undervisning på Ordklar.dk. Jeg fortæller mine historier igennem mit liv, som ordblind, både til forældre og børn som søger efter viden til Ordblindhed.

Jesper Petersen Ejeren af Ordklar.dk