Ordblinde har ofte svært i starten med, at få et overblik over sin opgaven. Jeg vil som udgangspunkt komme med tips og tricks til hvordan ordblinde kan få bedre struktur på opgaven fra starten.

For nogle uger siden der kastede jeg mig over den første store opgave til matematik eksamen.

Jeg lærte en del undervejs hvordan jeg skulle opbygge opgaven. Den måde, som jeg fik gjort det i starten var utroligt dumt gjort af mig.

Du kender måske nok?

Som ordblind tænker man bare, Jeg kaste mig bare over opgaven med lukket øjne men det kan ofte gå hen og gøre at du mistede overblikket over den enkelte opgave.

Derfor vil jeg gerne fortælle hvilke overvejelser du måske kunne gøre dig til din næste skriftlige eksamen.

Læs opgaven igennem - Hvilket emner skal jeg ha fat i?

Den måde, som jeg gør tit det er, at læse opgaven igennem 1-2 gange. Når det er gjort så vil jeg tage fat i de emner som jeg er vild med.

Men inden du gør det så læs opgaverne igennem.

  1. Læs og forstå opgaven
  2. Find de punkter du mener, at du kan løse “let/hurtigt”
  3. Hvor lang tid skal du bruge på hvert emne?
  4. Er der hjælp at hente til det enkelte emne, fx på nettet?

Det vil jeg anbefale dig, at kigge på disse punkter. Som udgangspunkt siger jeg intet om at du skal følge punkterne 100% men det er den måde, som jeg har gjort det på.

 

Hvilket emne skal du så tage fat i?

Hvis vi tager udgangspunkt i, at du ikke helt ved hvilket emne / område i opgaven du skal kaste dig over.

Så kommer det meget an på opgaven.

Dansk, matematik, engelsk eller noget helt andet ?

Den måde som jeg vil anbefale dig er, at tage det som du synes der er nemmest først, og så tage det andet bagefter.

Skal min hjerne ha’ pause?

Ja din hjerne har brug for en pause af og til. Den måde som jeg fik gjort det på det var ved at sig til mig selv. Nu tager jeg 2 timers pause hvor jeg tager ned og træner, se noget film, gå en tur eller på en anden måde slappe af i dit hoved.

Hvorfor det?

Jo din hjerne vil ikke kun klare, at arbejde i 5 timer uden pause. Det vil du sikkert heller ikke kunne i skolen?

Derfor vil jeg som udgangspunkt anbefale, at finde på noget som ikke kræver, at du sådan “rigtig” skal bruge hovedet så meget men få mere sådan slappe af til noget, som gør at du ligesom kan tage et skridt videre til, at du ikke tænker på opgaven hele tiden.

Jeg valgte selv, at gå ned og træne og bare bruge 1 time til 1½ time på, at træne løbe, gå eller se film.

Så det er en rigtig god ide, at tage et skridt væk fra opgaven.


Vær to om opgaven - Brug din makker

nogen gange kan det ofte være en rigtig god ide, at være to om, at kigge på opgaven. Det kan være, at man forstår opgaven på to forskellige måder.

Ved at samarbejde med andre om opgaven så kan det muligvis give dig nogle nye ideer til hvordan du kan løse opgaven.

Det kan også være med til at hjælpe hinanden ved, at være to opgaven.

Det er klart et af disse punkter jeg har brugt meget af og til, at lave min matematik rapport. Det er sådan som, at snakke med sidemanden eller ha‘ en dialog med læreren omkring hvordan man skal forstå opgaven.

Så det er klart et af disse punkter jeg synes du skal ligge en del vægt på for, at få en god karakter som ordblind.

Kan din makker måske se du mangler noget indhold i opgaven eller andet.

Fremlæg det for din mor/far

Måske hader du, at fremlægge for klassen eller bare læreren. Så er det ofte en god ide, at tage det med dine forældre som du kender i forvejen.

Lad os sige, at du skal fortælle noget om navneord og på et tidspunkt går du i stå og ikke rigtig kan komme videre.

Så lad være med, at sige det kan du ikke?

Når du kommer ind i den slags problemer så er det et område du måske bare skal læse op på igen eller bare blive bedre til lige de punkter hvor du går i stå i fremlæggelsen.

Men hvis du ikke er fan af denne metode så findes der også andre.

Den anden måde som du også kan opbygge det på. Det er ved, at du fremlægger for en eller to i klassen, som du har tillid til.

Den metode har jeg også været fan af.


Så det er helt op til dig, hvilken metode du vil tage og køre videre på, når du skal fremlægge opgaven.

 

struktur på sin opgave

Ja, det er mig på billedet her ved siden af. Jeg er selv ordblind og driver og står for undervisning på Ordklar.dk. Jeg fortæller mine historier igennem mit liv, som ordblind, både til forældre og børn som søger efter viden til Ordblindhed.

Jesper Petersen Ejeren af Ordklar.dk

Få adgang til Ordklar

Få adgang til Ordklar gratis!

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld nyhedsbrev på Ordklar