Jeg vil tage dig igennem omkring hvordan jeg er blevet bedre til, at huske hvordan man staver til nogle ord, som jeg ikke har kunnet tidligere.

Der er mange gange hvor jeg har skrevet opgave i skolen, hvor jeg har fået feedback på teksten. Hvad er så feedback?

  • Feedback er en slags information om hvad læreren / underviseren mener om din tekst. f.eks. Hvad kan du kan gøre bedre fremover i dine tekster og hvor man ligger henne i klassen i forhold til, hvor deltagende man er i undervisningen.

Den måde som jeg er blevet bedre til at stave er ved at brug CD-Ord.

  • De ord som jeg selv har kunnet stave til, har jeg skrevet uden nogle problemer og hvis jeg har været usikker så har jeg startede CD-Ord op og tjekket om det er rigtig skrevet.

  • Lad vær med at bruge CD-Ord, brug det kun når du virkelig har været usikker på ordet.

Få hjælp til at blive bedre til at stave og læse, samt forstå teksten.

Den måde som jeg også er blevet bedre til, at stave og læse på, det er ved, at få hjælp af en person, som rigtig gerne ville hjælpe mig og få ham/hende til at rette din stavefejl eller bare at kigge den igennem. Ved at personen hjælper mig den vej, så kan man se hvor man oftest laver sine fejl.

  • Det kan være at man skriver det i datid, men man gerne vil have det i nutid.

  • For man skrevet , og . på de forkerte tidspunkter.

Ved at bruge CD-Ord og samtidig få hjælp af en person til, at rette mine opgaver igennem, så har det helt klart givet mig en bedre viden til, hvordan jeg sætter ordene sammen. Ved at det giver mig den viden, så ved jeg også til næste gang hvad lavede jeg af fejl sidste gang, og så rette op på dem.

Hvad gør du får at forstå teksten?

Det som jeg gør for at forstå det jeg skriver, det er f.eks. hvis den person hjælper mig, at hun/han ikke forstår hvad jeg skriver, så læs det højt sådan at du selv kan høre hvordan det du har skrevet lyder, og så kan du måske høre fejlen selv.

Ved at gør det, så kan du også høre hvis du mangler et ord eller du skal have skrevet det på en helt anden måde. Ved at du læser det højt for dig selv, så giver det også dig en forståelse af hvad du prøver, at du skrive her og giver det mening det jeg skriver?

Hvis du har svært ved at høre hvilket ord der mangler, så gør jeg ofte det, at jeg sletter teksten og prøver at skrive den igen, så kan det være at jeg ser hvilket ord jeg skal slette eller hvilket ord jeg bare skal tilføje til teksten for, at det giver mening for mig. Du kan også få personen til at forklare dig, hvorfor at sætningen eller ordet er forkert.

Hvad med lektielæsning med klassen eller forældre?

Jeg har haft rigtig gode oplevelser ved at lave lektier sammen med dem fra klassen, hvis man f.eks. sidder fast i noget matematik, dansk eller et helt andet fag, så gør jeg ofte det at vi aftaler tid og sted og hvem der gør hvad.

Det som jeg har haft en god oplevelse med er, at spørge om hjælp i klassen, som du har tillid til og du samtidig stoler på kan det, som du har problemer med.

Det som jeg har fået af viden igennem forældre ved Ordklar er, at prøve at få nogle aftaler i hus med andre forældre på skolen omkring, hvordan i kan få et lektie hold op og køre fra jeres børn. Det kan f.eks. være i laver lektiedag 2 gange ugentligt hos dig og en anden forældre, der bor tæt på skolen.

Hvad kan man selv gøre for at blive bedre?

  • Opsøg selv hjælpen

  • Find videoer på youtube om det emne man har om i skolen.

  • Vis interesse, det er vigtigt i forhold til læring, da det ellers er svært at lære om noget man ikke selv synes er spændende.

  • ALDRIG gi’ op.

  • Vær ikke bange for at spørge om hjælp.

Ja, det er mig på billedet her ved siden af. Jeg er selv ordblind og driver og står for undervisning på Ordklar.dk. Jeg fortæller mine historier igennem mit liv, som ordblind, både til forældre og børn som søger efter viden til Ordblindhed.

Jesper Petersen Ejeren af Ordklar.dk

Få adgang til Ordklar

Få adgang til Ordklar gratis!

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld nyhedsbrev på Ordklar