Denne artikel omhandler at man kan lære at stave med fingerne. Jeg har fået Marlene A til at besvar nogle spørgsmål til hvordan hendes barn har igennem sin udvikling lært at stave med fingrene. Artikel her vil skabe opmærksomhed omkring at kunne stave med fingerne. Det er ny og smart måde at kunne lære at stave på.

Hvornår fundet i ud af din datter var ordblind?
Vores datter havde fra hun startede i skolen svært ved at knække læsningen, på trods af at vi læste meget med hende herhjemme. Og hun var ofte meget frustreret over at skulle læse. Johanna har siden første klasse fået ekstraundervisning i form af læseløft, støttecenter, senere VAKS forløb m.m. Alligevel rykkede hun ikke rigtig og blev en bedre læser.
Vi fik derfor mistanke om, at det måske kunne skyldes ordblindhed, og vi læste derfor om tegn herpå – og de passede godt med vores datters udfordringer.
Vi nævnte det for hendes daværende klasselærer, men hun var fuldstændig afvisende overfor, at Johanna kunne være ordblind. Bl.a. fordi Johanna sammen med resten af flere gange blev tjekket med nonordstesten, som hun klarede fint. Men vi synes, at der var så mange områder ift. Johannas læsning, hvor hun var udfordret og ikke udviklede sig, så vi var uenig i lærerens vurdering.
For godt to år siden, da Johanna næsten var færdig i tredje klasse, tog vi derfor selv kontakt til PPR, der kom ud på skolen og testede Johanna. Og konklusionen var klar – Johanna er svært ordblind på nogle få specifikke områder.

Har i prøvet sådan som Ordblindeinstituttet
Nej – vi bor i Vestjylland, så det kan ikke lade sig gøre.

Har du som mor kunne mærke en forskellig på den måde som hun lærer med fangerne?

For Johanna er afkodning af lydene rigtig svært – og hun har ikke automatiseret brugen af tapping. Hun bruger det mest, når vi beder hende gøre det. Hun er dog blevet bedre til at læse – om det skyldes brug af tapping eller almindelig udvikling, er svært at sige.

Er din datter blevet bedre til at stave efter hun brugere fingrene?

Stavning er en af Johannas største udfordringer, og hun er ikke blevet væsentlig bedre.

Hvad er fremtiden for din datter?

Vi har rigtig store udfordringer med særlig faget dansk, da hendes dansklærer lader alt være op til Johanna – hun skal selv finde ud af om, hun det giver mening at tænde computeren i en given time, og også finde ud af hvilke materialer, hun skal finde på den. Desuden er hun ikke tænkt ind i undervisningen, så når klassen bliver sat i gang med noget, Johanna ikke kan deltage i, må Johanna selv spørge læreren om, hvad hun skal lave. Vi holder jævnligt møder med skolen, men eftersom læreren er fint tilfreds med sin egen undervisning, kommer vi ikke videre ift. at få læreren til at tænke Johanna ind i fx forberedelse af undervisningen, at give hende klarhed over egne mål og udvikling. Skolelederen er ikke til nogen støtte, da hun bakker læreren op i, at han gør det godt nok.

Læreren har ingen viden om ordblindhed, så han har ingen strategi for, hvad Johanna skal lære, hvad der ikke giver mening, hun lærer, eller hvordan hun lærer bedst. Og han vil ikke erkende, at han ikke ved.

Bl.a. pga. ovenstående tror Johanna ikke på sig selv og egne evner ift. særligt dansk. Hun har derfor heller ingen lyst til at gøre en indsats for skolearbejdet, da hun alligevel føler sig bagefter og utilstrækkelig. Så pt. arbejder vi på klare mål fra skolens side.

Vi regner med, at Johanna skal på ordblindeefterskole, når hun skal i 8. klasse (hun går i 6. klasse nu). Vi håber, at det kommer til at rykke hende fagligt, så hun kan få tro på sig selv igen – og at hun får et håb for, at hun kan tage en uddannelse. 

Ja, det er mig på billedet her ved siden af. Jeg er selv ordblind og driver og står for undervisning på Ordklar.dk. Jeg fortæller mine historier igennem mit liv, som ordblind, både til forældre og børn som søger efter viden til Ordblindhed.

Jesper Petersen Ejeren af Ordklar.dk

Få adgang til Ordklar

Få adgang til Ordklar gratis!

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld nyhedsbrev på Ordklar