Nu skal jeg give information videre til, at forstå matematik sprog og dermed tage kontrollen over matematik i dag.

Jeg vil fortælle dig det på en måde så du kommer videre med matematikken.

Og ja jeg er klar over, at det ofte kan være svært for nogen.

Jeg vil gerne LØSE problemet sammen med dig 100%

Ofte kan det være svært, at forstå ideen bag det men nu giver jeg dig grundviden til, at forstå matematik!

Dermed så har jeg også gjort en lille historie ud af det så det giver mening for dig og det ikke bliver for nørdet for dig.

Så lad også komme i gang!

Om mig - Hvad kan jeg så?

Som udgangspunkt er jeg i gang med matematik B og jeg har kendskab til de enkelte områder. I min verden synes jeg, at matematik er så fedt at arbejde med og lege med i hverdagen.

 

Dermed kan du læse omkring hvordan jeg tog en enkelt-fags HF.

Hvordan kan det være, at matematik er svært for mig?

Ofte er matematik svært fordi man har svært ved, at se eller forstå sammenhængen i matematik sprog eller den måde som man vælger, at stille matematik spørgsmål på .

Det kan være alt lige fra hvordan “Bestemmer du a og b” ved en potensfunktioner. Her tænker du nok “Hvad mener du her?”. Det jeg tænker det er, at du skal bevise hvordan man finder frem til a og b i potensfunktioner.

Men jeg vil som udgangspunkt ikke rigtigt komme ind på a og b.

Dermed vil jeg fortælle dig lidt om nogle andre mere lidt mere vigtige emner, som vil ha stor betydning for dig, som vil lære dit barn den seriøst vej til matematikken.

Det med, at forstå matematik sprog som ordblind?

For mange er matematik sprog ofte svært, at forstå. Selvom du er ordblind så er det meget normalt, at matematik sproget er svært, at forstå.

Derfor vil jeg prøve, at forklare det på en måde så du kan være med hele vejen.

Så det KOMMER på intet tidspunkt til, at være nørdet i det.

Hvordan kan man arbejde med plus?

plus arbejder du med tit i hverdagen uden du måske lægger mærke til det.

Hvad kan det være så?

Hvis du er ude og handle ind til aftensmad. Og lad os sige, at du skal lave hjemmelavet pizza.

Hvad skal du fx bruge til det?

Mælk - koster 5 kr

Æg - Koster 20 kr

Ost - Koster 15 kr

Kød - Koster 30 kr

Her skal vi så lægge alle disse tal sammen til, at vi får oplyst hvor meget vi overhovedet skal betale for vores vare som vi har købt.

Dermed kan du gøre det på mange forskellige måder for, at komme frem til hvad det skal blive. Men nu skal skal vi gøre det på en let måde. Dog findes der også programmer/apps til, at løse det for dig.

Men jeg vil forklare/hjælpe dig til, at forstå hvordan plus virker for dig. Vi starter med, at tage tallene som fx. fra Æg og kødet.

20 + 30.

2+3 det bliver til 5 så det vil sige, at vores total for de to vare bliver 50 kr efter som vi kun har to vare som har et 0 efter sig.

Herefter tager vi fat i vores Ost som koster 15 kr og vores mælk som koster 5 kr

Her har vi to tal som har et 5 tal efter det første tal så vores 15 + 5 bliver til 20 kr. Det vil sige, at de to 5 taller bliver til et nyt tal som er 20 kr.

Hvordan kan det være?

Jo det bliver til 20 kr fordi vi har 15 og skal plus det med de 5 kr som mælk koster.

Så tager vi de 20 kr og plusser det med 50 kr

2+5 = 7 og derefter tilføjer vi vores 0 bagefter. Hvilket gør, at det bliver 70 kr for vores vare, som vi har købt.

Hvordan virker det så med, at trække noget fra et tal?

VI kommer op til kassen og vi skal til, at betale for vores vare som vi skal give 70 kr. Men du finder ud af efter du har betalt, at du har kommet til, at betale 90 kr.

Fordi medarbejder i kassen har slået mælk og ost ind to gange.

Du fortæller medarbejder, at han/hun har slået varen ind to gange, og derfor skal du have penge tilbage.

Og medarbejder finder ud af du skal ha’ 20 kr tilbage.

90 kr - 20 kr bliver til 70 kr.

Hvorfor starter man med 90 kr?

Det er som udgangspunkt fordi, at vi et bestemt antal i starten og så skal vi trække noget fra det tal. Hvis du trækker 20 kr fra de 90 kr. Så bliver det til negativ tal altså -70.

Så det skal du ikke gøre.

Så hver gang skal du huske på, at starte med det tal, som du skal trække noget fra, som i dette tilfælde er 90 kr.

Hvor meget vil det koste, hvis skal ha flere af samme vare?

Hvis din forældre eller din gode ven spørger dig om du vil købe 5 ostepakker hjem, Og du fortæller, at det kan du godt gøre.

En ost koster 15 kr. Men du skulle ha 5 af dem. Hvordan kan vi gøre det på en let måde?

Du kan gøre det på 2 måder. Men vi starter dermed på den lette måde.

Du kan sige: 15+15+15+15+15=75 kr

Men vi kan dog også gøre det på en lettere måde som hedder 15*5= 75 kr. Her tænker du nok, hvordan kan det være?

Jo det kan du fordi du har 5 pakker ost som du skal ha fat i og de koster 15 kr pr. stk. Det er dog den bedste måde, at gøre det på.

Så du kan godt gøre det på to måder men hvis du skal arbejde med gange så skal du sige 5*15 eller 15*5. Det vil være det samme lige meget hvad.

Hvordan arbejder man med ligninger?

Hvis du ikke er kommet til 7. klasse ca. Så vil jeg på ingen måde anbefale dig, at læse dette afsnit da det er virkelig svært for nogen.

En ligning er et matematisk udtryk der indeholder et lighedstegn og en ubekendt, som ofte bliver kaldt for x.

Hvis du trækker fra, på højre side af lighedstegnet skal du OGSÅ gøre det på venstre side af lighedstegnet. Så du skal som udgangspunkt gøre begge ting på begge sider, ligemeget hvad du gør.

Har du Wordmat så kan den hjælpe dig med, at fortælle hvad x fx kan være.

God ide: Husk at få alle mellemregningerne med, da du også udviser for din lærer at det er noget du har styr på, eller hvis du har lavet fejl kan din lærer se på dine mellemregninger, hvor det gik galt.

Jeg vil prøve, at give et eksempel på 2 ligninger til dig.

Eksempel 1:

x + 7 = 9

For, at få vores 7 tal over på højre side skal vi trække vores 7 fra og smide det over på højre side. Det vil sige, at vi siger -7.
x+7-7=9-7

x=2
Derefter skal du så trække 9-7 = 2.

Så nu er vores x = 2.

OBS: Som udgangspunkt så vil jeg sige til dig, at du skal have 2 streger under resultatet for, at fortælle, at det er det man er kommet frem til i ligningen.

Eksempel 2.

x - 2 = 10

Lad os se på en løsning af ligningen og beregningerne af ligeledes vist her.

For, at ophæve vores 2 tal, som vi har på venstre side så skal vi altså + det over på højre side og det skal du også huske, at gøre på venstre side.

DET er meget vigtigt, at det som du gør på den ene side skal du også gøre på den anden side.

Det vil sige, at ved vores -2 skal vi sige +2 for, at det ligesom går ud med hinanden til, at vi kan trække det over på den anden side.

som vist herunder

x - 2+2= 10 + 2

x = 12

Dermed har vi faktisk løst ligningen nu. Det kan man i øvrigt overbevise sig ved, at indsætte x = 12 i den første ligning også ligesom eksempel 1.

Info: Der findes flere måder som man kan arbejde med ligninger på, men jeg synes det her er noget af det mest grundlæggende.

Har det givet dig lysten til, at kæmpe med matematik igen? - Vidste du, at Ordklar tilbyder over 35 videoer bare med matematik.

Ja, det er mig på billedet her ved siden af. Jeg er selv ordblind og driver og står for undervisning på Ordklar.dk. Jeg fortæller mine historier igennem mit liv, som ordblind, både til forældre og børn som søger efter viden til Ordblindhed.

Jesper Petersen Ejeren af Ordklar.dk

Få adgang til Ordklar

Få adgang til Ordklar gratis!

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld nyhedsbrev på Ordklar